Omzet Horeca 2015

Cafe omzet blijft achter op de omzet van hotels en restaurants. Over het algemeen is de omzet horeca 2015 gestegen. Of dat nu kwam door het zachte weer of het vertrouwen in de algemene ontwikkelingen kunnen we pas over een langere periode zeggen, maar de trend is algemeen positief te noemen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte maandag bekend dat cafés het slechtst presteren van alle traditionele horeca. Daarbij telt Nederland ook steeds minder kroegen.

In de eerste drie kwartalen van 2015 bleef de omzet van cafés 7 procent achter bij topjaar 2007. Kroegbazen wisten in de eerste negen maanden van 2015 een kwart minder bier en andere consumpties te slijten.

De interesse naar restaurants was ook minder dan voor de crisis. Bij deze groep lag de omzet 4 procent lager dan in het topjaar. Hoe anders was dit bij hotels waar de bedden in de eerste negen maanden van afgelopen jaar wel beter werden beslapen.

Kroegeigenaren voerden wel de sterkste prijsstijgingen door. In cafés betalen bezoekers gemiddeld een kwart meer voor bier, wijn en andere consumpties in vergelijking met acht jaar eerder.

In vergelijking met 2008 is het aantal cafés in Nederland 13 procent gedaald tot 11.000. In Groningen, Drenthe en Limburg sloot in die periode één op de vijf kroegen de deuren, waarmee die provincies de ranglijst aanvoerden. Flevoland was de enige provincie waar het aantal cafés toenam.

Ondanks de stevige daling heeft Limburg per hoofd van de bevolking nog altijd de meeste kroegen. Per 10.000 inwoners zijn er in de zuidelijkste provincie elf cafés te vinden. Inwoners van Flevoland zijn met 3 kroegen op 10.000 mensen het minst rijk bedeeld.

De omzet in de gehele horeca groeide vorig jaar met ruim 4 procent, tot 17,2 miljard euro, meldde Koninklijke Horeca Nederland maandag. Volgens de brancheorganisatie zijn de vooruitzichten voor dit jaar ook goed.

omzet horeca 2015 | Zoek een restaurant

Snackbars sluiten goed jaar af met groei.

Met een waarschijnlijk door het zachte weer gedragen prima laatste kwartaal hebben snackbars, lunchrooms en ijssalons, een positief jaar afgesloten. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, zette deze horecabranche Ruim 8 procent meer om. Het was de kers op de taart volgend op een jaar waarin de omzet met ruim 5 procent steeg.

Cijfers Omzet horeca 2015

Als het gaat om de omzet horeca 2015 had geen enkele tak van de horeca dit jaar reden tot klagen, met een gemiddelde omzetgroei van ruim 6 procent. Maar geen deelbranche kon tippen aan het groeipercentage van de snackbars en lunchrooms in het laatste kwartaal. Van de ruim 8 procent volumegroei komt 7 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte ijsjes, broodjes, patatjes oorlog en andere lekkernijen. De prijzen van de consumpties stegen in het vierde kwartaal met ruim 1 procent gemiddeld ten opzichte van 2015 jaar eerder.

De circa 45.3000 horecavestigingen in Nederland bieden werk aan ruim 360.000 werknemers.

Download de horeca rapportage van het 4e kwartaal 2015 van het CBS hier.